O technologii na głos – Odcinek 101: Czy po Poznaniu będzie jeździć autonomiczny tramwaj?

Okładka podcastu O technologii Na Głos - na zdjęciu eksperci Łukasiewicz - PIT Michał Zawada i Mikołaj Zwierzyński

💡 W Poznaniu trwają prace nad autonomicznym tramwajem. Jak się tworzy taki pojazd? Do czego może się przydać? Pod jakimi warunkami wyjedzie on z zajezdni do miasta?

💡 Opowiadają o tym Michał Zawada i Mikołaj Zwierzyński z Grupy Badawczej Elektrotechniki Automatyki i Robotyki Łukasiewicz – PIT z Łukasiewicz – PIT, członkowie zespołu projektowego.

Autonomiczny tramwaj w Poznaniu – czy to przyszłość miejskiego transportu?

Czy po ulicach Poznania będzie kursować autonomiczny tramwaj? Nad tą innowacją pracują specjaliści z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Projekt Smart Tram ma na celu stworzenie systemu autonomicznego sterowania tramwajem, który poprawi logistykę miejską i zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Sprawdź, na jakim etapie są prace i jakie wyzwania stoją przed twórcami tej technologii.

Czy powstanie nowy autonomiczny tramwaj?

Wbrew pozorom, celem projektu nie jest budowa całkowicie nowego tramwaju, lecz opracowanie inteligentnego systemu, który będzie można wdrożyć w istniejących pojazdach. Kluczowe założenia to:

✔ Możliwość implementacji na różnych modelach tramwajów.
✔ Wyposażenie pojazdów w systemy sensorów i kamer.
✔ Maksymalizacja bezpieczeństwa pasażerów i pieszych.

Jak działa autonomiczny tramwaj?

Aby tramwaj mógł poruszać się autonomicznie, potrzebne są zaawansowane technologie:
🔹 Kamery i sensory – umożliwiają analizę otoczenia i wykrywanie przeszkód.
🔹 Lidary – określają odległość od innych obiektów.
🔹 Sztuczna inteligencja – interpretuje dane i podejmuje decyzje w czasie rzeczywistym.
🔹 System redundantnych czujników – minimalizuje ryzyko awarii poprzez podwójne sprawdzanie informacji.

Testy na zajezdni – pierwszy etap wdrożenia

Zanim autonomiczne tramwaje pojawią się w ruchu miejskim, projekt jest testowany w kontrolowanym środowisku – na terenie zajezdni MPK. To miejsce pozwala na:

  • Ograniczenie ryzyka – w zamkniętym obszarze nie ma przypadkowych pieszych.
  • Lepszą analizę systemów bezpieczeństwa.
  • Stopniowe dopracowywanie algorytmów sterowania.

Testy w zajezdni pozwalają ocenić, jak tramwaj reaguje na różne scenariusze, np. niespodziewane pojawienie się pieszego na torach.

Największe wyzwania autonomicznych tramwajów

Choć autonomiczne pojazdy mają wiele zalet, ich wdrożenie wiąże się z licznymi wyzwaniami:

🔴 Identyfikacja przeszkód – tramwaj musi precyzyjnie rozpoznawać pieszych, samochody i inne pojazdy.
🔴 Reakcja na nietypowe sytuacje – np. wjazd karetki na sygnale czy nagłe zasłabnięcie pasażera.
🔴 Integracja z istniejącą infrastrukturą – konieczność dostosowania oprogramowania do różnych modeli tramwajów.
🔴 Zaufanie społeczne – przekonanie pasażerów do korzystania z pojazdu bez motorniczego.

Zielony pociąg jadący z dużą prędkością wzdłuż peronu w blasku słońca

Sprawdź naszą ofertę rozwiązań i badań z obszaru pojazdów szynowych, w tym tramwajów i pociągów